Hva påvirker god kommunikasjon?
“We dont learn from experience. We learn from reflecting on experience”
(John Dewey)
Tilbakemeldinger
Det som er av størst betydning for kvaliteten på klinisk praksis som læringsarena er om legene får tilbakemeldinger. LIS skal få tilbakemeldinger fra supervisører og fra veiledere. I supervisjon gis tilbakemeldinger underveis når LIS øver på å gjennomføre en utredning eller en behandlingsprosedyre. På andre siden er tilbakemelding i veiledning ofte basert på andres observasjoner av LIS i klinisk praksis. Grunnlaget for å gi tilbakemeldinger er derfor noe ulikt.
Prinsipper for læringsfremmende og konstruktiv feedback
Du skal alltid:
- Gi tilbakemelding på noe som er observert.
- Respondere på LIS sin beskrivelse av det som har skjedd.
- Respondere på LIS sin fortolkning av det som har skjedd.
Tilbakemeldingen bør være:
- Spesifikk: NØYAKTIGHET ER NØKKELEN!
- Beskrivende: Vær minst mulig dømmende og mest mulig beskrivende.
- Atferdsrettet: Husk at atferd kan endres, mens egenskaper er mer fastlåst. Legg merke til velfungerende atferd.
- Prioritert: Velg ut 1-2 ting som ikke fungerer ved tilbakemelding.
- Regelmessig: Tilbakemeldinger som gis regelmessig har større sjanse for å være nyttige.